Konstnären som vävde bibliska berättelser genom sitt träsnideri
Det är nu över 100 år sedan denna enastående konstnär och förkunnare, känd för sitt arbete inom träsnideri och hennes engagemang för att förmedla bibliska berättelser genom sina skapelser föddes. På gården Björkelund i Gamla Hjelmseryd, Småland, skapade hon en snickarverkstad där hennes fantasifulla verk tog form. Eva lever inte idag men hennes verkstad finns kvar, inte långt ifrån Sjöbergs fabrik i Stockaryd, och vi fick komma dit på ett besök.
Två åsnor står i den vårgröna hagen och betar lugnt och stilla när vi kör in på gården som ligger längs väg 30 bara ett stenkast ifrån Sjöbergs. Senare berättar Eleanor Karlsson, som visar oss runt på gården och som idag ansvarar för detta kulturarv, att de heter Hanna och Moses, och att åsnor ofta gestaltades i Evas träkonstverk.
”Jag träffade henne första gången när jag var liten, genom min far som var bonde i trakten och kände Eva. Senare fick jag också gå på söndagsskola hos Eva och med tiden blev vi också väldigt nära vänner och bodde tillsammans här på gården. Jag fick även lära mig konsten att skapa i trä av henne, och har efter att hon gick hem även fortsatt med det i den mån jag kunnat.”
På sin gård skapade Eva Spångberg en snickarverkstad som blev kärnan i hennes konstnärliga produktion. Där tillbringade hon otaliga timmar med att forma och skulptera träet till sina visioner. Det var i denna verkstad som hennes mest betydelsefulla verk tog form och där hon förvandlade råa träbitar till skulpturer som berörde själar.
Eva snidade med hjälp av träets texturer och färger levande gestalter och scener från Bibeln. Hennes verk blev inte bara konstnärliga mästerverk utan också medel för andlig reflektion och upplevelse för de som såg dem. Genom att använda trä som sitt huvudsakliga medium, förmedlade hon djupa andliga och kulturella betydelser till betraktaren. Eva kallade sig själv för ”förkunnare i trä” och hon utsågs i en omröstning arrangerad av kyrkans tidning till 1900-talets viktigaste kvinna inom Svenska Kyrkan.
Det finns en mängd prototyper och färdiga konstverk i den stora byggnaden som byggdes med hjälp av lokala snickare när Eva var runt 70 år och egentligen ville lägga ner sin verksamhet. Men genom påhejning och stöttning av folk i trakten fortsatte hon trots att hennes snidarhänder var illa åtgångna emot slutet. Här finns också Eleanors personliga samling som hon fått vid olika tillfällen av Eva eller hittat på loppis.
Eva Spångbergs arv sträcker sig långt bortom hennes fysiska närvaro. Lokalt i våra kyrkor i kommunen finns bland annat några av hennes julkrubbor som varje år kring advent sätts fram, och som drar många extra beundrande besökare till kyrkorna. Men man hittar även hennes verk utanför kommunen, i Europa och i Michigan, USA. Evas största julkrubba finns i Storkyrkan i Stockholm och hennes allra första finns i Vrigstads kyrka. Hennes bidrag till svensk konst och kultur är omistligt. Genom sitt fina hantverk och passion för att förmedla bibliska berättelser, har hon lämnat ett outplånligt avtryck på den svenska konstscenen och berikat livet för många med sina skapelser.
Vi får också gå in i ett av de faluröda småhusen på gården där Eva sov, förkunnade och snidade vid sin hyvelbänk från Sjöbergs av samma modell som vann designpriset i Sacramento 1959. Tillsammans med de många fascinerande och intressanta berättelser Eleanor berättar om Eva, som hon samt de tillsammans varit med om blev detta ett besök som kommer stanna kvar i minnet länge.
På sommarhalvåret kan man komma till hennes gård för visning, ta en tur i hennes fantasifullt inredda trädgård, samt titta in i hennes historiska snickarverkstad.