Fri frakt på alla produkter i vår webbshop – hela december. Beställ senast 15/12 för leverans innan jul!

Framtiden för skolslöjden

AnnaStina Örn är textilslöjdlärare, läromedelsförfattare och eldsjäl inom skolslöjden. Hur ser hon på framtiden för slöjden och vad tror hon krävs för att utveckla den? Det, och mycket annat gav hon svar på när vi sågs för en intervju.

Skrolla för se mer

Känner du till Slöjd i grundskolan? En webbsida full av kunskap för tematik inom skolslöjden, men också en Facebookgrupp där slöjdlärare delar tankar och projekt. Det är AnnaStina som är grundare av och drivkraft för initiativet. Hon gör också utbildningssamarbeten med slöjd.nu och anordnar workshops för slöjdlärare med teman som hållbar utveckling i slöjd, tematiskt arbetssätt, formativ och språkutvecklande slöjd.  

– Genom Slöjd i grundskolan får jag möjlighet att inspirera andra och dela med mig av min kunskap. Samtidigt får jag minst lika mycket tillbaka. Utan våra utbyten i gruppen, skulle det nästan vara omöjligt för mig att ta fram läromedel. Jag ser Slöjd i grundskolan som en evigt växande kunskapsbank, där vi slöjdlärare runt om i landet delar med oss, hjälper och peppar varandra, säger AnnaStina Örn.

Nuförtiden har hållbarhet en central roll i kursplanen, vilket gläder AnnaStina, som länge integrerat ett grönt och ansvarsfullt perspektiv i sin utbildning. Hon menar att slöjden ska vara kul och kreativ, men också ge förståelse för hur världen hänger ihop och för hur vi tillsammans kan skapa på hållbart vis.  Där tror AnnaStina att skolslöjden kan bli bättre, då hantverkskunskap och sambandsförståelse är centrala delar i ett innovationsstarkt samhälle.

– Jag tror att det är nyttigt att göra skillnad på att samarbeta och att arbeta tillsammans. Samarbete tenderar till att bli en passiv överenskommelse, medan att göra något tillsammans oftare resulterar i en kollektiv drivkraft mot ett gemensamt mål. Där kan skolslöjden sträcka ut en hand och öppna upp för såväl skola som samhälle. Och börja arbeta tillsammans med allt från bibliotek och badhus till bondgårdar och lokala företag, säger AnnaStina.

AnnaStina är något av en pionjär när det kommer till digitala läromedel inom skolslöjden. Innan hon gav ut sitt material, fanns knappt något att tillgå från de stora läromedelsförlagen. Idag är det annorlunda. Och kanske var det just AnnaStina som öppnade upp slöjdssalsdörren för att släppa in en pust av digitaliseringens uppfriskande vind.

– Klyschigt kanske, men alla bra verktyg är bra verktyg, och de digitala är inget undantag. Digitala hjälpmedel i undervisningen kan stötta eleverna, är roligt att arbeta med och är något vi inom skolslöjden behöver använda mer än vad vi gör. För slöjd är ett kostsamt ämne, då behöver man vara kreativ och smart i sina inköp för att resurserna ska räcka för att ge eleverna möjlighet att skapa utanför boxen, avslutar AnnaStina.

Vill du läsa mer om AnnaStina och om varför hon ser slöjden som livsviktig? Läs vår artikel här. Vill du veta mer om hur vi jobbar med hållbarhet? Det hittar du här.

Jag vill ha kostnadsfri rådgivning

Om du är arkitekt eller på annat sätt verkar i föreskrivande led kan vi hjälpa dig hela vägen från ritning och produktval till färdig slöjdsal.

Jag är: