Just nu FRI FRAKT på alla produkter i vår webbshop

”Att lära genom att uppleva”

Det är mörkt ute och en ensam spotlight lyser över en av Sjöbergsbänkarna i slöjdsalen. Runt bänken sitter nyfikna andraklassare och tittar på en magisk låda. Träslöjdsläraren Petter Wållgren plockar upp trollstav efter trollstav ur lådan och delar ut till sina elever. De känner, viftar och tittar noga på stavarna. Nu vill de göra sina egna.

Så inleder Petter Wållgren en träslöjdslektion med temat ”gör din egen trollstav” på Hagenskolan i Habo. Petter har varit träslöjdslärare för låg- och mellanstadieelever i många år. För honom är uppbyggnaden inför ett projekt den viktigaste delen.

– Om man kan skapa en story blir projektet intressant och meningsfullt. Det är något jag själv saknade när jag gick i skolan.
– Jag minns knappt något från mina slöjdlektioner. Läraren fokuserade mer på annat än på att undervisa. Det är nog därför jag vill göra ett intryck på mina elever. Jag vill ge dem en upplevelse, kanske till och med ett intresse.

Enkla skisser räcker

Ett annat sätt att göra slöjden rolig och meningsfull för yngre elever är att våga gå från tanke till handling utan att fastna i ritningen, menar Petter.

– Förr kunde jag vara väldigt noggrann med att eleverna skulle skissa ordentligt, men genom åren har jag lärt mig att lägga mer krut på utförandet än skissen.
– Jag brukar be eleverna att rita tills vi båda förstår vad det är vi ska göra. Sen får de klartecken att sätta i gång!

Insikten om att skissen inte behöver vara avancerad kom till Petter när han funderade på hur han själv gillar att arbeta.

– Det slog mig att jag lägger ganska lite energi på att skissa vid mindre projekt. Jag kollar först vad jag har för material, gör sedan en snabb skiss och börjar därefter bygga. Då har jag möjlighet att vara lite flexibel längs vägen.

En organiserad sal

I träslöjdsalen på skolan är Petter noga med att inte ha för mycket verktyg och prylar framme. Salen han visar upp är välorganiserad, med rena bänkar och gott om plats.

– Genom att skala av salen får eleverna färre intryck. Det gör det enklare för dem att koncentrera sig på sina projekt.
– Därför har jag rationaliserat bort många verktyg och maskiner som ändå inte används.

Men en grej har Petter valt att behålla i sin prydliga sal.

– Jag är lite av en hyvelnörd. Jag älskar att hyvla, älskar doften av hyvlat trä och älskar att grotta ner mig i tekniken. Därför har jag valt att behålla en vägg med gamla hyvlar i klassrummet. Om eleverna har frågor om hyvlarna berättar jag gärna – och länge!

Jag vill ha kostnadsfri rådgivning

Om du är arkitekt eller på annat sätt verkar i föreskrivande led kan vi hjälpa dig hela vägen från ritning och produktval till färdig slöjdsal.

Jag är: