Lärare från Amsterdam hämtar inspiration på Sjöbergs
En solig majdag svänger två minibussar in på parkeringen utanför fabriken. Ut kliver ett tiotal lärare från Hout-En Meubilering College i Amsterdam och alla ler i kapp med solen. Kanske för att de får sträcka på benen, men troligtvis för att de nått ett av målen för studieresan: Sjöbergs Workbenches AB.
Lärarna är här för att hämta ny kunskap och inspiration som de kan omsätta i sin undervisning. Resan har planerats under lång tid och att det blev just Sverige och Sjöbergs Workbenches som destination är ingen slump.
– Med tanke på Sveriges trätradition var det ett självklart val att resan skulle gå hit. Sjöbergs Workbenches är en stor spelare på marknaden för arbetsbänkar, så vi är väldigt glada över att vi välkomnades hit, säger Marjie van der Put.
Under besöket fick vi chansen att prata lite extra med Hidde Maat, yrkessnickare och en av lärarna på HMC. Han undervisar i snickeritillverkning av skåp för elever i åldrarna 18-19 år.
– Jag jobbade tidigare i livet med annat i runt
15 år, men kom till en punkt då jag kände att jag behövde får uttrycka min skaparglädje mer, berättar Hidde.
– Jag tog därför en kvällskurs på en konstskola som hette ”Lärare i konst”. Där fick jag min behörighet att arbeta som lärare. Ett jobb dök upp på HMC, där jag dessutom själv studerat i unga år, så jag sökte och fick det. Detta är ett mycket kreativt och givande arbete där man får se unga människor utveckla sina förmågor.
Han berättar också för oss att det finns två inriktningar på skolan, som har ca 3000 elever.Den ena är inredningsdesign och den andra är möbeltillverkning. Fördelningen mellan kvinnor och män på dessa inriktningar är 80/20 på inredningsdesign och precis tvärtom på möbeltillverkningen.
– Vi försöker låta eleverna vara självgående så mycket det går. De första två åren får de lära sig grunderna i olika hantverk. Det tredje och fjärde året låter vi dem stå mer på egna ben när det gäller deras projekt, men önskar att de använder sig av grunderna de lärt sig när de tar beslut i de olika stegen i sin skapandeprocess.
– Vi försöker också ge dem möjligheter att ta plats på arbetsmarknaden så att de kan fortsätta sin bana efter tiden på skolan.
Lärarna har även varit på studiebesök på Malmstensskolan och Stenebyskolan och vi frågar Hidde om han märkt någon skillnad gentemot den nederländska utbildningen.
-Det är en högre nivå på snickeriet i Sverige, men å andra sidan är eleverna i Sverige generellt äldre och har kommit lite längre i livet på dessa skolor. Kanske har de också högre fokus på vart de vill nå. Det är också mer av det genuina hantverket som utförs, där det inte används så mycket maskiner.
Eleverna på HMC är 16 år när de börjar, de har inte med sig den grunden de svenska eleverna får gällande både trä- och textilslöjd, så man får börja från noll kan man säga.
Skaparglädje för Hidde är SKAPA, SKAPA, SKAPA.
– Det är jag i ett nötskal, och jag är verkligen en tränörd. Jag är en kreativ person som älskar att ge eleverna passion för hantverket och för olika material, samt att vara stolta över sig själva och det de skapat, avslutar han.
Besöket avslutades med en rundtur i produktionen.