Med ett pussel av möbelbitar återskapar hon till originalskick med genuin entusiasm
Genom att låta möblerna behålla sin karaktär och berättelse, skapar Pernilla ett värdefullt bidrag till hållbarhet och bevarandet av vårt kulturarv. Hon följer en etik där möblerna ges en historia, arbetar med att bevara möblernas unika karaktär genom traditionella tekniker och miljövänliga material. Genom att minimera ingreppen i möblerna och använda beprövade metoder, bidrar Pernilla till hållbar konsumtion och bevarandet av hantverkskunskapen. Pernilla tog 2010 Gesällen, sedan 2016 har hon haft en egen verkstad, och 2017 fick hon sitt mästarbrev i möbelrestaurering.
När vi efter en liten stunds småprat placerar oss uppe på lilla loftet med varsin kaffekopp med texten Krossa Patriarkatet på, berättar Pernilla om hur allt började.
För oss på Sjöberg äger det efterlängtade mötet med Pernilla Blixt rum i Mäster Blixt Möbelrestaureringslokal en varm förmiddag i slutet på maj, när häggen blommar och doftar ljuvligt. Vi välkomnas in i en liten hemtrevlig och kaffedoftande verkstad med stora skyltfönster ut mot vägkorsningen utanför. Ytan i verkstaden är väldisponerad med två Sjöbergsbänkar centralt placerade. Fikahörnan finns på ett litet loft som byggts till och allt verkar ha sin plats. Även Pernillas hund, Lily vet vart den får vara, men den får självklart komma fram och hälsa på oss när vi stiger in.
– ”Det är delvis en slump att jag är där jag är idag. När jag gick i 9:an och blev tvingad att göra ett val på gymnasieutbildning kände jag att det enda jag kunde tänka mig i framtiden var att arbeta med möbler. Varför jag kände så har jag ingen förklaring på, men efter besök på de utbildningar som fanns i min närhet som var mer inriktade emot industriutformning och producerande verksamhet hittade min pappa en ny gymnasieutbildning i Tibro”.
De besökte skolan under öppet hus för att utforska den nya linjen med titeln ”Inredning & Hantverk”. Pernilla blev förtjust när hon fick höra hur de arbetade på möbelsnickeriutbildningen som redan fanns på skolan. De använde mycket handverktyg, gjorde sinkningar, slits och halv i halvsnickerier. Där och då som 15-åring kände hon övertygat: – ”Nu har jag hittat min skola!”
Vidare hamnade Pernilla och hennes pappa på restaureringsutbildningen, där träffade de Claes som berättade för Pernilla hur de jobbade.
– ”Sedan dess är jag fast,” säger Pernilla med ett leende. Känslan av ett pussel där möbeldelarna är pusselbitar som man skall få ihop till det som det en gång var, samt att använda riktigt gamla tekniker och att tänka på att använda dåtidens limmer och lacker tycker Pernilla är hur häftigt som helst. Det genuina intresset och entusiasmen går inte att ta miste på när hon berättar vidare.
”Så jag började min utbildning med 5 års studier vid Hantverk- centrum i Tibro, den avslutades med gesällbrev och silvermedalj i möbelrestaurering 2010. Efter examen reste jag ut på en s.k. gesällvandring i Nord-Europa och praktiserade hos mästare på bl.a. Windsor Castle i England, Amalienborgs Palats och Nationalhistoriska Museet i Danmark, och Rijksmuseum i Nederländerna. 2017 tog jag mitt mästarbrev och driver idag en av de få möbelrestaureringsverkstäderna i Göteborg.”
Pernillas arbete ligger någonstans mellan restaurering och konservering, då hon lika mycket fokuserar på att bevara möblernas historiska värde som deras estetiska utseende. Pernilla förklarar ofta skillnaden mellan möbelrenovering, -restaurering och -konservering genom en jämförelse med ett kök. Medan en renovering innebär att bygga upp ett helt nytt kök och en restaurering innebär att bevara kökets ursprungliga utseende och funktionalitet, strävar Pernilla efter att konservera möblerna och deras tillstånd. Genom att säkerställa att inga ytterligare skador uppstår bevarar hon möblernas ursprungliga skick och den historia de bär med sig.
Under besöket arbetade Pernilla med två projekt för att demonstrera några av de vanliga uppdragen hon får från sina kunder och där hon även har användning av sina hyvelbänkar som ett par extra händer. Dels är det omflätning av några stolar med rottingsits. De blötlagda skenorna fästs noggrant och omlott med varandra för att få det mönster som stolen ska ha.
– ”Jag kan utföra omflätning av alla sorters mönster och modeller i en massa olika material så som rotting, sjögrässnöre, papperssnöre, säv samt hampasnöre på möbler och läderlindning på trappräcken”, berättar hon samtidigt som hon fäster rottingskenan med en häfta.
Pernilla håller också utbildningar i stolsflätning för både nybörjare, de som redan utövar detta lite eller för de som vill fördjupa sig.
På den andra snickarbänken renoveras det stolar som spruckit sönder i limningen. Pernilla förklarar hur viktigt det är att få bort det gamla limmet, för att det skall fästa ordentligt när hon sedan tar på nytt och då självklart helst med ett animaliskt lim. Det är också mycket viktigt att luftfuktigheten är bra när man arbetar med möbler. Det finns en hydrometer i lokalen som hjälper oss hålla koll, berättar Pernilla.
Den största utmaningen för Pernilla är när det kommer in nyare, moderna möbler som oftast är konstruerade på ett sätt för att vara snygga mer än praktiska och inte alls gjorda för att kunna lagas. ”Då måste man verkligen tänka både en och två gånger för att komma fram till det bästa sättet att reparera eller återställa originalskicket,” förklarar hon.
Efter dagens besök på Parmätaregatan 10 i Göteborg kan i alla fall Sjöbergs med säkerhet konstatera att den som lämnar in sina möbler till Mäster Blixt Möbelrestaurering kan lita på att möblerna kommer få massor av kärlek och omvårdnad på bästa sätt. Att Pernilla känner stor skapargläde i allt hon gör, går inte heller att ta miste på.