Fri frakt på alla produkter i vår webbshop – hela december. Beställ senast 15/12 för leverans innan jul!

Sonja delar skaparglädjen med elever och följare

”När mitt klassrum är så fyllt av material och saker att förbipasserande kollegor drar efter andan – då trivs jag som bäst.” Så säger pedagogen Sonja Stankovic, som genom sitt Instagram-konto med nästan 10,000 följare är en kreativ inspiratör för både kollegor och skaparglada medmänniskor.

Det ligger materialprover, verktyg, block, pennor och skisser utspridda över hela klassrummet. Här känner Sonja att både hon och eleverna kan leva ut sin kreativitet.

Jag ser inte kaoset – jag ser bara kreativiteten som flödar. Ofta är kreativitet en stökig process och jag vill låta den vara det.

Sonja är utbildad behandlingspedagog och har kombinerat det med arbete som bild- och textilslöjdlärare på lågstadiet i över 10 år. Som sin främsta styrka ser hon sin förmåga att få varje individ att lyckas. 

En stor del av min arbetsdag handlar om att skapa uppgifter som alla elever kan lära sig av – och lyckas med. Jag möter eleverna utifrån deras förutsättningar, de ska alltid känna att de både kan lyckas och utvecklas. 

Elever i lågstadiet är otroligt härliga för de har sällan en uppfattning om hur saker ska eller bör vara. Det gör deras kreativitet oändlig och det inspirerar och utmanar mig i min roll som lärare och kreatör.

– Ofta är mina projekt ganska små från början, men under processens gång kommer eleverna med egna idéer och plötsligt har vi ett enormt projekt där alla är delaktiga. Då är skapandet som bäst.  

Elevernas stad

Ett exempel på ett sådant projekt är ”Vatten, Vättern och människan”, som med elevernas inflytande mynnade ut i en 3×1,5 m stor tavla där de skapade både fantasihus och verkliga hus som representerade Jönköping.

– Det blev bland annat Munksjötornet, Munksjöbron och elevernas egna hem. Skaparglädjen under projektet var helt fantastisk.

– Att få dela skapandet med mina elever ger mig glädje. Hemma är min skaparglädje tidlös och lugn, den blir nästan som terapi. I skolan är skaparglädjen att få dela den med eleverna.

Något för alla

På sitt stora Instagram-konto, –@sonjaskreativakaos, inspirerar Sonja såväl lärare som pysselsugna följare till att våga vara kreativa.

– Jag visar upp saker jag gör, saker mina elever gör och delar med mig av tips och trix. Jag skulle beskriva mitt konto som varierat; jag är en mångsidig skapare och jag visar det som faller mig in. 

– Det gör att det finns något för alla; både lärarkollegor och övriga som gillar kreativitet. Jag försöker att visa att skapande inte behöver vara så svårt! Faktum är att det ska vara enkelt och glädjefyllt. Alltid! 

Rätt verktyg ger bättre förutsättningar

För att börja pyssla behöver man inte köpa en uppsjö av verktyg och material, menar Sonja.

– Jag föreslår att man bestämmer sig för något material man vill pyssla med, och testar det lite för att se om man gillar det.

– Först när man fastnat för något är det dags att köpa riktiga verktyg, och då tycker jag att man hellre ska köpa till exempel en riktigt bra sax än 10 mediokra.

– Det är viktigt med bra och rätt verktyg, för det ger bättre förutsättningar – men jag rekommenderar ingen att köpa en massa grejer och sen prova sig fram. Gör tvärt om!

Ett exempel på när bra grejer är viktigt är i skolan, menar Sonja.

– Vi behöver kunna erbjuda eleverna de bästa förutsättningarna. Till exempel har vi förvaring och hyvelbänkar från Sjöbergs i träslöjdssalen. Vi har haft dem i många år och de fungerar väldigt bra.  

– Det är ett lysande exempel på hur bra grejer underlättar i vardagen! 

Jag vill ha kostnadsfri rådgivning

Om du är arkitekt eller på annat sätt verkar i föreskrivande led kan vi hjälpa dig hela vägen från ritning och produktval till färdig slöjdsal.

Jag är: