Just nu FRI FRAKT på alla produkter

Sjöbergs Köpvillkor

Allmänt
Dessa köpvillkor (”Köpvillkor”) gäller när du som konsument gör en beställning via vår webshop på sjobergs.se. Om du som näringsidkare vill göra en beställning ber vi dig att istället kontakta vår kundservice.
Avtal om köp ingås mellan dig som kund och Sjöbergs Workbenches AB, org.nr. 556085-1825, (”Sjöbergs”).

Bolagsinformation:
Sjöbergs Workbenches AB
Fabriksgatan 1
SE-576 95 STOCKARYD
Tfn: +46 382-257 00
E-post: [email protected]

För att kunna beställa på sjobergs.se måste du ha fyllt 18 år. Du ansvarar för att de lämnade personuppgifterna är korrekta. Sjöbergs förbehåller sig rätten att kontrollera dessa uppgifter. Information kring hur Sjöbergs hanterar dina personuppgifter hittar du i Sjöbergs Workbenches AB:s personuppgiftspolicy.Vår strävan är att all information på sjobergs.se ska vara uppdaterad och korrekt men i undantagsfall kan det förekomma felaktiga uppgifter. Sjöbergs reserverar sig för och förbehåller sig rätten att rätta felaktiga uppgifter kopplat till pris, lagersaldo, feltryck i produktbeskrivningar eller andra felaktiga uppgifter på sjobergs.se.
Alla immateriella rättigheter på sjobergs.se tillhör Sjöbergs eller dess licensgivare. Innehållet såsom varumärken, bilder, produktnamn, beskrivningar, layout, grafik etc. är skyddade genom upphovsrättslig lagstiftning och får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande av Sjöbergs.

Avtal och beställning
För att kunna genomföra ett köp på sjobergs.se måste du godkänna dessa Köpvillkor och bekräfta att du har tagit del av och godkänt informationen om hantering av personuppgifter. Ett bindande avtal om köp ingås i och med att du tar emot en skriftlig orderbekräftelse från sjobergs.se till den e-postadress du anger vid beställningen. Vi ber dig att noggrant läsa igenom orderbekräftelsen för att ta del av viktig information kring ditt köp och tider för leverans. Innehåller orderbekräftelsen felaktiga uppgifter ber vi dig att omedelbart kontakta vår kundservice. När du genomför en beställning på sjobergs.se ska du vara medveten om att det medför en betalningsskyldighet för beställda varor. Du har möjlighet att avbeställa dina varor med full återbetalning fram till att du tar emot en skriftlig orderbekräftelse från oss.

Priser
I priserna på sjobergs.se ingår moms om 25 %. I kundkorgen när du gör din beställning ser du det totala priset för valda varor inklusive alla avgifter, moms och frakt.

Betalning
Vi erbjuder betalning genom faktura med 10 dagars betalningsvillkor från fakturadatum. Fakturan skickas som PDF till den e-postadress som du angav i samband med beställningen. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt uppgifter på fakturan. Vill du hellre betala för din beställning i förskott ber vi dig kontakta vår kundservice för hjälp. För att vi ska kunna erbjuda betalning via faktura behöver vi göra en kreditprövning första gången du gör en beställning på sjobergs.se. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig, denna kontroll registreras inte som en upplysning
och påverkar inte din framtida status. För att genomföra en kreditprövning behöver vi överföra dina person-, kontakt- och orderuppgifter till UC. För ytterligare information rekommenderar vi dig att läsa Sjöbergs Workbenches AB:s personuppgiftspolicy.

Klarna
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Leverans
Leverans sker genom DSV och dess underleverantörer i tillämpliga fall (Fraktbolaget).

Hemleverans – Leverans sker till trottoar/tomtgräns. Avemballering ingår inte.

När varorna finns på DSV:s terminal redo för leverans kontaktar Fraktbolaget dig för bokning av ett leveransintervall. Avisering till dig sker sedan ca. 30 minuter innan leverans så att du vet att transportören är på väg.
Du måste vara tillgänglig via det telefonnummer som du anger vid beställningen och du behöver vara hemma under hela tidsintervallet. För att vi ska kunna leverera dina varor i tid är det viktigt att du informerar Fraktbolaget om sådant som kan påverka leveransen och som är relevant för vald leveransmetod, så som svårframkomlig väg, portkod, tillgång till hiss, etc. DSV:s bilar kan leverera så länge det finns farbar väg eller via Trafikverkets färjor. Övrig båttransport och leverans från sådan transport måste ordnas och bekostas av dig. När du tar emot din leverans behöver du visa giltig id-handling för transportören.
Avbokning av leverans ska ske senast 24 timmar innan godset lastas på bil. Om leverans inte kan ske och det beror på dig eller att avbokning sker för sent, har Fraktbolaget rätt att debitera 80% av fraktkostnaden.
Vid avvikande leveransadress mot fakturaadressen görs en manuell kontroll av adressen och vi kan komma att kontakta dig för att bekräfta beställningen för att undvika falska beställningar.

Leveranskostnad
Leveranskostnad för din beställning beräknas på ordervärdet (minsta fraktkostnad är 99 SEK) och anges direkt i varukorgen i samband med din beställning. Leveranskostnader framgår också i den skriftliga orderbekräftelsen du får efter din beställning.

Leveranstid
Normalt sett skickas din beställning ifrån oss 3-5 arbetsdagar efter ordermottagandet. Finns varan du beställt inte på lager kommer vi att kontakta dig med besked om leveransvecka. Alla leveranstider avser tiden från när vi tar emot din order till tiden för att beställningen har skickats från vårt lager.
Sjöbergs ansvarar inte för försening som beror på dig eller tredje part, och som ligger utanför vår kontroll.

Transportskador
När du tar emot en leverans ska godset alltid kontrolleras för transportskador. Eventuella transportskador, så som godsskada, emballageskada eller saknat kolli, ska noteras på transportörens fraktsedel och signeras av både dig och transportören. Du ska sedan anmäla transportskadan omedelbart till DSV:s kundservice på dsv.se. Om skadan upptäcks först efter uppackningen ska anmälan om skadan göras till Fraktbolagets kundservice inom 7 kalenderdagar (leveransdag inkluderad) från mottagandet av varan.

Ångerrätt
När du handlar varor på sjobergs.se har du, enligt gällande distans- och hemförsäljningslagstiftning, rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Det innebär att du har rätt att skicka tillbaka en vara om du skulle ångra dig, utan att ange skäl. Du har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion, men tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt. Om varan har hanterats i större utsträckning  än nödvändigt har Sjöbergs rätt att få ersättning för värdeminskningen. När du utnyttjar ångerrätten får du betala returfrakten. Du behöver meddela vår kundservice om att du vill utnyttja ångerrätten inom 14 dagar från dagen då du tog emot varan. För att returnera varan kan du använda dig av följande formulär. Varan ska sedan skickas tillbaka inom ytterligare 14 dagar från dagen då vi tog emot ditt meddelande om att utnyttja ångerrätten. Behöver du hjälp eller ytterligare information ber vi dig kontakta vår kundservice som hjälper dig vidare.

Återbetalning görs till vald återbetalningsmetod när vi har tagit emot och godkänt din retur. Återbetalning görs av hela ordersumman med eventuellt värdeminskningsavdrag.

Reklamation
När du köper en vara på sjobergs.se har du enligt svensk lag tre års reklamationsrätt. Det innebär att du kan reklamera fel på din vara som fanns vid köpet men som kanske visar sig först senare. Ett fel som beror på vanvård, olyckshändelse eller liknande ansvarar dock inte Sjöbergs för. Om du vill åberopa reklamationsrätten av en felaktig vara ska du meddela till vår kundservice så snart du upptäcker felet. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet. När vi tagit emot din reklamation gör vi en bedömning av varan utifrån gällande lagstiftning. Om den reklamerade varan efter sådan bedömning visar sig vara felaktig kompenserar vi dig i enlighet med gällande konsumentlagstiftning men om varan visar sig inte vara felaktig har Sjöbergs rätt att neka reklamationen. Vid en nekad reklamation betalar du returfrakten. För godkänd reklamation står Sjöbergs för returfrakten.

Garantier
Produkter under varumärket Sjöbergs, som tillverkats av Sjöbergs Workbenches, omfattas av följande garantier:

  • Garanti på tio (10) år för alla arbetsbänkar.
  • Garanti på tio (10) år för alla förvaringsskåp.
  • Garanti på två (2) år för alla tillbehör.
  • Garanti på två (2) år för alla arbetsbänkar som innehåller elektroniska delar.

Garantin omfattar såväl material- som tillverkningsfel. Garantivillkoren och garantiperioden för extern leverantör är begränsad till de garantivillkor och den garantiperiod som extern leverantör tillämpar för sina produkter. Under garantiperioden ska du använda produkterna i en rumsmiljö med en relativ fuktighet på mellan 40 % till 55 %, samt följa Sjöbergs övriga skötselanvisningar som finns på Sjöbergs hemsida.

Tvist utanför domstol
Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförfarandet och följer ARN:s rekommendationer.

Tillämplig lag
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras i allmän domstol.

Ändring av Köpvillkoren
Sjöbergs förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Köpvillkor löpande. Uppdateringar av Köpvillkoren publiceras på sjobergs.se och gäller för köp som ingås efter uppdateringen.
Dessa Köpvillkor gäller för köp som ingås efter 2020-09-01.