Vi har semesterstängt v. 28-31. Lägg din beställning senast 2 juli 16:00 för att den ska skickas innan semestern   |   Just nu FRI FRAKT på alla produkter

Vanliga frågor och svar

F1: Vilken olja/lack ska jag använda till min bänkskiva?
S1: Om du har en bänk som är oljad från fabrik så kan du använda i stort sett vilken träolja som helst, Sjöbergs tycker det viktigaste är att den är miljövänlig. Man kan med fördel använda linolja+balsamterpentin.
Är bänken lackad från fabrik så skall man använda en lack, Sjöbergs använder en vattenbaserad lack.

F2: Ska bänken limmas ihop med det lim som följer i beslagspåsen?
S2: I de flesta fall är svaret nej, men är det anvisat på monterings anvisningen så bör man göra det.

F3: Finns det något annat än talg jag kan använda till att smörja upp de rörliga delarna på min bänk?
S3: Paraffin (olja eller ljus) kan användas till alla rörliga delar, eller t.o.m vanlig matolja. Detta gäller dock inte träskruven där talg bör användas.

F4: Hur kan jag ta reda på hur gammal min bänk är?
S4: Under bänkskivan finns det ett nummer som talar om vilket år, vilken månad bänken ör tillverkad och vilket artikelnummer bänken har. T.ex 201733448, då tillverkades bänken 2020, i vecka 17 och artikelnumret är 33448, dvs en Nordic 1450. Eller skicka en bild till oss så kan vi hjälpa till.

F5: I vilken miljö förvarar jag bäst min bänk?
S5: Då trä är ett levande material som är känsligt för fukt bör man följa våra instruktioner under Skötsel och Underhåll.

F6: Vad är min gamla hyvelbänk värd?
S6: Det är omöjligt för oss att svara på, det beror helt på hur gammal den är, hur sliten den är och hur stor efterfrågan är för tillfället på just begagnade bänkar.

F7: Vad innebär FSC® på era Produkter?
S7: FSC står för Forest Stewardship Council® och är en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar.

F8: Skickas min weborder hem till mig eller måste jag hämta paketet någonstans?
S8: Vi använder oss av DSV som fraktbolag och de kontaktar dig innan leverans för att säkerställa att du kan vara hemma och ta emot paketet.

F9: Kan jag hämta min order hos er i Stockaryd?
S9: Det går bra att hämta ordern hos oss. Notera på din weborder att du önskar hämta så kontaktar vi dig när ordern är klar och kommer överens om en tid.

F10: Under Outlet säljer ni ut bänkar med skönhetsfel, vad innebär det och kan jag få veta vilken typ av skönhetsfel det är på just den bänk jag är intresserad av?
S10: Skönhetsfelet kan t ex bestå av en knagg som kommit upp till ytan vid slipning, skiftningar i lacken eller en liten flisa som slagits bort under produktion, men det är aldrig något som påverkar bänkens funktion. Tyvärr kan vi inte ange på varje enskild produkt vad skönhetsfelet är.

F11: Vad kostar frakten?
S11: Frakten läggs på efter att du lagt dina varor i kundkorgen så du kommer att se kostnaden innan du godkänner din beställning.