Adrian har framtiden i sina händer
Det finns ett galleri på Flatön, dit turister och öbor vänder sig för att uppleva en historisk utställning. En liten sådan, utan klassiska verk och välkända signaturer, även om tidens gång kan utvisa annat. För galleriet är numera hemvist för 20 färgstarka träskulpturer, eller scen för 14-årige Adrian Nilsson Markungs debututställning.
Adrian är väl bekant med människorna och omgivningen på Flatön, då familjen har ett lantställe på den bohuslänska kustpärlan. Här spenderar han varje sommar, och den senaste bjöd på något alldeles speciellt. I juli hade han premiär för sin utställning, och sedan dess, vet allt fler vem den unge talangfulla kreatören från Göteborg är.
– Jag är jätteglad för all positiv respons. För mig är det stort att få visa upp vad jag gör, och uppskattningen värmer extra då det här skapandet nästan är helt nytt mig, säger Adrian Nilsson Markung
Tanken på att bli träskulptris slog honom en vinterdag 2022, bara sex månader innan han skulle ställa ut sina samlade verk på galleriet. Det hade han så klart ingen aning om då. Han har tidigare skulpterat i lera, men alltid känt sig hemma i träskapandet. Kanske är det fritidslivet som scout som påverkat Adrians materiella preferenser, eller faktumet att skolslöjden alltid varit en källa till glädje. Eller något helt annat, som ett YouTube-klipp.
– Jag tittar mycket på YouTube. Inte för att hitta inspiration till saker jag vill göra, utan för att hitta alternativa vägar i mitt skapande. Att börja tälja figurer i trä var en sådan sak, säger Adrian.
Adrian har alltid tyckt om att uttrycka sig. Oavsett om det gäller på en teaterscen eller ett blankt papper, genom en lerklump eller en träbit. Att få utlopp för sin kreativitet genom estetiska uttrycksformer är något av en skaparglädjens melodi för honom. En melodi som får hans skulpturer att gå från figurer till uttrycksfulla, spännande och historiebärande karaktärer.
– Min skapandeprocess brukar börja med en tanke om ett kännetecken, som att jag vill göra en vandrare eller en trubadur. Sedan funderar jag vidare kring karaktären, vad har den varit med om och hur kan jag gestalta det med en täljkniv och målarfärg? Det var svårt med djupet i början, eftersom detaljerna är allt. Men numera är jag öppnare för att varje knivdrag kan och kanske till och med ska förändra karaktären, säger Adrian
Flatön är en idyll och något av en kulturell grogrund. Under 40-talet spenderade Evert Taube flera somrar på ön för att inspireras till att skriva dikter och visor. Flera kom att handla om eller utspela sig i den lummigt charmiga miljön. Adrian har faktiskt påbörjat en träskulptur av Taube, men under bearbetningen förändrades visionen.
– Det blir faktiskt sällan som jag planerar från början. Till exempel tänkte jag skulptera en av landets främsta författare, kompositörer och konstnärer, men när jag börjat tälja fick jag en annan känsla och gjorde en säckhoppare i stället. Jag gillar den ovissheten, en Taube kanske jag gör i framtiden, säger Adrian
Adrian har nu skulpterat i snart ett år och han känner sig hyfsat säker på att ha hittat sin skapandeform. Men likt sin process är han också öppen för förändring. Utställningen på Orust är fortfarande i gång och än finns inget nästa tillfälle planerat. Men det är nog bara en tidsfråga, för Adrian Nilsson Markung har framtiden i sina händer.