På Elin Wägnerskolan är kreativiteten i fokus
I den ljusa textilsalen på Elin Wägnerskolan i Växjö står symaskinerna prydligt uppradade. Symaskinsborden sträcker sig flera meter i salen och de mörka bordsytorna ger kontrast, men ändå ett behagligt lugn till salen. Jonatan Rundqvist, som spenderar sina vardagar här, säger att inredningen är ergonomisk och utvald för att främja kreativitet och skapande.
Jonatan undervisar i både textil-, trä- och metallslöjd. Att han hamnade på just Elin Wägner-skolan beror till stor del på att han tycker att skolan har ett spännande förhållningssätt till slöjdämnena, som lockar fram elevernas skaparglädje.
– Hos oss är slöjd ett enda ämne. För mig som lärare är det väldigt fördelaktigt, för vi är alltid två som kan planera, arbeta och tänka tillsammans.
– För elevernas del uppstod förvirring precis i början, men idag ser jag hur det blir enklare för dem att blomma ut. Istället för att begränsa dem till bara textilier eller trä, får de nu en palett av material, verktyg och arbetssätt att välja mellan.
Ibland bestämmer lärarna vad eleverna ska fokusera på, men ofta får eleverna bara ett tema att skapa fritt inom.
– Det ger eleverna möjlighet att få utlopp för sin kreativitet. När de kan kombinera olika material och prova nya metoder i en enda stor verkstad, får de utrymme att utforska och jobba mer med problemlösning.
Inredning från Sjöbergs
Skolan byggdes 2016 och då inreddes den nya textilsalen med produkter från Sjöbergs. Bland dessa finns några produkter som Jonatan uppskattar extra mycket.
– Jag gillar symaskinsborden med elhiss. Istället för att eleverna ska behöva bära omkring på symaskinerna och eventuellt tappa dem i golvet, kan de bara sänka ner symaskinerna när de behöver arbetsyta för att klippa tyg eller rita mönster. Bordet förlänger symaskinens livslängd, helt enkelt.
– En annan detalj i vår sal är förvaringsskåp med glaspanel på övre luckorna. Insynen i kombination med bra uppmärkningar gör att salen i sig är pedagogisk.
Jonatan förklarar:
– Genom att eleverna kan se materialen och verktygen och samtidigt läsa vad de heter, så lär de sig. Det gör dem självständiga och ger oss pedagoger utrymme att fokusera på undervisningen.
– Till exempel tycker jag extra mycket om den här hyllan, säger Jonatan och pekar mot de många garnnystanen som ligger väl synliga i färgordning. Det ger salen färg och ordning på samma gång. Precis som det ska vara i en kreativ och lärande miljö!