Genom gehör, materialkunskap och fingertoppskänsla
Chantal Van Lierop är instrumentmakare och specialist på kontrabas. Hon bor i det lilla småländska samhället Stockaryd, där hon även har ett showroom och en verkstad som lockar musiker från hela världen.
Chantal är uppväxt i Nederländerna och påbörjade där en yrkeskarriär som advokat. Hennes man är klassisk musiker och under en period flyttade paret runt i Europa för att hitta en plats att bosätta sig på. Det rotlösa livet gjorde det svårt för Chantal att hitta jobb som advokat, då ett nytt land innebar nya lagar. Men när paret landar i Glasgow bestämmer hon sig för att göra något nytt och utbilda sig till instrumentmakare. Ett beslut som leder till det som är Van Lierop Bowed Instruments än idag.
– Jag drev butik och verkstad under flera år i Glasgow, men så smög sig längtan efter något annat på igen. Jag och min man ville få ut mer av livet och sökte lugnet, grönskan och fridfullheten, en plats där vatten associeras med bad i sjöar snarare än regn mot asfalt och betong. Vi insåg att vi redan hade vad vi sökte, så vi packade väskorna och flyttade till vårt sommarhus i Stockaryd, säger Chantal Van Lierop.
Som instrumentmakare får Chantal kombinera sina passioner för musik och hantverk. Hon beskriver yrket som variationsrikt och att det kräver nyfikenhet, hantverkskunskap och bra gehör.
– Än idag förundras jag av träets egenskaper. Att ett enda träslag kan vara ett oändligt ljudbibliotek beroende på behandling och att det kan hyvlas tunt och ändå behålla sin styrka. Att jag valde just kontrabas som min expertis beror på att den har så många komponenter som kan justeras för att påverka ljudet, det finns ingen instruktionsbok i världen att vända sig till. Och det gillar jag, säger Chantal.
Stockaryd har blivit en destination för de som vill köpa, reperara eller restaurera en kontrabas. En av hennes internationella kunder, en musiker från Zürich, beskriver Chantal som en skicklig instrumentmakare med exceptionellt musiköra.
– Många kunder är återkommande, förtroendet är väldigt viktigt när det gäller klassiska instrument. När en av mina nuvarande stamkunder besökte mig första gången var han nervös över att lämna ifrån sig sin kontrabas. Men han gjorde det. När han senare kom tillbaka för att hämta den satte han sig för att provspela. Och han spelade och spelade och spelade med ett leende på läpparna. Den typen av upplevelser ger mig extra inspiration och motivation i arbetet, säger Chantal.
Ett instrument ska vara en förlängning av den som spelar och därför är relationen mellan instrumentmakare och musiker central i själva utvecklingen. För musiker kan beskriva ljudet eller känslan som de vill uppnå, men de saknar verktyg och kunskap för att omsätta visionen till praktik, det är precis där som Chantal kommer in i bilden.
– En stor del av mitt jobb är en typ av matchningsprocess, där jag anpassar instrumentet efter kundens fysik och spelstil. Där behövs stöd, för musiker kan inte spela och vara publik samtidigt, de har lätt att känna skillnaden i ett instrument och jag hjälper dem att höra den, säger Chantal.
Chantal skapar instrument i olika prisklasser, alltid för att nå bästa spelbarhet och ljudegenskaper. Hon säger att hantverket och kvalitén så klart skiljer sig mellan ett billigare och dyrare alternativ, men att det alltid krävs bra verktyg och tillbehör. Sedan 15 år tillbaka arbetar hon vid en arbetsbänk från Sjöbergs och bor princip granne med fabriken där de tillverkas.
– Jag trivs väldigt bra där jag är just nu, både i livet och i mitt skapande. Vetskapen att mina instrument används på scener runt om i världen gör mig stolt. Det känns lite som att jag med varje nytt, reparerat eller restaurerat instrument får möjligheten att vara en del av en ny resa i den klassiska musikens tecken, avslutar Chantal.