Tre tips som får kreativiteten att flöda i textilslöjdssalen
Textilslöjden ska ge eleverna förutsättningar att utveckla sin nyfikenhet och kreativitet. Men hur kan man som lärare få kreativiteten att flöda hos sina elever? Det och mycket annat, frågade vi Emma Lejbro, som är textilslöjdslärare på två låg- och mellanstadieskolor i Sävsjö.
Vad är det bästa med att vara textilslöjdslärare?
Det är roligt att få lära ut, men också att få ge svar på elevernas frågor och funderingar. Vilket ibland kan kräva lite grubblande. Precis som i mitt eget skapande så tycker jag att processen är det intressanta, att få följa med när eleverna kämpar, tar sig vidare, lämnar tvivlet, ler och slutligen upptäcker att det lilla projektet faktiskt blir bra. Att få se när de hittar hem i en metod eller ett material, det är alldeles fantastiskt, säger Emma Lejbro.
Hur tycker du att textilslöjden har utvecklats med åren?
Förr visste alla nya elever i princip vilka projekt de skulle göra genom varje årskurs. Idag anpassar jag projekten efter klasserna, till exempel om ett visst projekt är bättre lämpat för en klass med få elever. Sedan har teorin fått mer utrymme och ämnet är mer dynamiskt eftersom många lärare är mer flexibla och lyhörda, säger Emma.
Hur viktigt är det att ha rätt verktyg och redskap i salen?
Jätteviktigt. Det handlar om att ge bra förutsättningar i skapandet och då påverkar allt från den lilla tygsaxen till maskinerna, hur ergonomiska arbetsplatserna är och att salen i sig är bra utformad, säger Emma.
Kan du dela med dig av tre tips som får kreativiteten att flöda hos dina elever?
Lev som du lär
Jag har ofta på mig något som jag själv tillverkat och nästan varje dag får jag frågan kring ett plagg om jag stickat eller sytt det själv. Det gör att eleverna kan se möjligheter eller intressera sig för tillverkningsmetoden, men de ser också att jag är en hantverkare som lever mitt yrke.
Ge perspektiv
På samma sätt som att eleverna kan bli imponerade när jag lyckas trä tråden genom nålsögat på första försöket, så har de en distans till sakerna jag har gjort eller gör, för jag är lärare och har sysslat med det här i 40 år. Men jag har en dotter och jag brukar ta med mig saker som hon sytt eller virkat när hon var i elevernas ålder, för det väcker en helt annan inspiration när villkoren är närmare varandra.
Väv in samtiden
Idag finns väldigt mycket bilder och filmer att använda sig av på sociala medier, platser som eleverna känner igen sig på. Populärkulturen är en drivkraft för eleverna, de vill ofta göra saker som slöjdarbeten i elevhemsfärger från Harry Potter eller mjuka figurer och garnbollar med inspiration från Pokémon. Det gäller att lyssna på elevernas önskemål och fundera på om det går att göra till ett relevant slöjdarbete med metoderna de kan, eller ska lära sig.