Tobias bygger gitarrer till världens musikelit
Musikläraren kallade honom tondöv, i dag försörjer han sig genom sin naturliga tillgång till klangen. Det här är en berättelse om att skingra tvivel, om att drivas av passion och förvalta en hantverkstradition. Om kärlek till musik och att leva sin dröm. Det här är berättelsen om gitarrbyggaren Tobias Berg, och verken som skänker glädje över hela världen.
För Tobias Berg är musik en konstform. Inte vilken som, utan den han aktar högst och relaterar mest till. Han menar att musik, likt all konst, kräver sinnesnärvaro för att ta sig an och känna kring. Att lyssna är ett verb, ett aktivt val som ger musiken ett större syfte än att fungera som bakgrundskuliss till middagar eller stycken som sätter fart på dammsugningen.
– Musik är djupa känslor i koncentrat. Frank Zappa och hans säregna sätt att spela gitarr räddade mig genom tonåren. Jag växte vidare med musiker som Ralph Towner, Stefano Grondona, Bill Frisell, Keith Jarrett, Tom Waits och Mark Knopfler. I mina öron, är alla absoluta mästare på att skapa känslomässiga galaxer genom sin palett av klangfärger, säger Tobias Berg
Tobias byggde faktiskt sin första klassiska gitarr redan 1995, då parallellt med en administrativ roll på Folkuniversitet i Helsingborg. Det tog bara några få veckor att bygga den och Tobias insåg att gitarrbyggandet kunde bli hans väg till att varje dag få omges av, och hänge sig själv till musiken.
– Det var mitt kall och jag bestämde mig för att bli så bra jag bara kan inom gitarrbyggandet. Jag började med en kvällskurs i möbelsnickeri, fortsatte med en sommarkurs i akustiskt gitarrbyggande och -96 flyttade jag till Kanada för att läsa ytterligare en kurs. Studierna fortsatte på Newark & Sherwood College i England, där jag också tog mitt gesällbrev, säger Tobias
Tobias jobbar sedan som gitarrbyggare i sex år på Lakewood Guitars i Tyskland, innan han tar sitt mästarbrev 2004 efter en tredagars examination i Mittenwald. Med mästarbrevet i handen startar han eget, och sedan 20 år tillbaka bygger han gitarrer med eget namn som både varumärke och kvalitetsstämpel. Då som nu, vill han bygga vackra instrument som inspirerar människor till att spela.
– Barn har en tendens att helt gå upp i leken och förlora grepp om både tid och rum. Vuxna har också den förmågan, men vi behöver bli bättre på att bejaka stunderna som får oss att känna: bara fem minuter till eller jag ska bara. Mitt mål är att bygga instrument som får människor att vilja fortsätta spela och leda dem till den lekfulla dimensionen av ren glädje. Då har jag lyckats, säger Tobias.
Att bygga gitarrer är ett anrikt hantverk, som i allt högre grad utmanas av samtidens lovsång om effektivisering och kvantitetsproduktion. För Tobias är gitarrbyggandet en noggrant avvägd balansakt mellan klassiska tillverkningsmetoder och modern teknik. Han vill förvalta och förmedla skapartraditionen och den hantverksstolthet som kommer med den.
– Jag har otrolig respekt för gamla mästare och deras hantverksnivå. Trots allt har även jag maskiner som gör vissa moment enklare och effektivare. Till exempel, för att placera bandstavarna på greppbrädan använder jag mig av en CNC-fräst schablon. Men det mesta görs traditionellt för hand, det är helt avgörande för att behålla den där mänskliga faktorn som ger varje gitarr sin unika karaktär. Allt sitter i detaljerna, säger Tobias.
Hantverkfilosofin rimmar väl med den japanska livsåskådningen wabi-sabi, som förespråkar omfamnandet av reduktion och imperfektion. Tobias tillägger att han så klart vill bygga så bra gitarrer som möjligt och att han strävar efter perfektion med varje verk. Han är bara ödmjukt inställd till människans förmåga att uppnå den. Japansk estetik har alltid varit en inspirationskälla för Tobias och det är nu mer än 20 år sedan han gjorde sin första resa till landet. Men trots influenser, har Tobias gitarrer särskiljande uttryck och egenskaper.
– Huvudprofilen är faktiskt inspirerad av japanska pagoder. Annars kännetecknas mina gitarrer rent estetiskt av rosetten, och så klart etiketten inuti. Gällande klangen vill jag att gitarren ska vara neutral men flerbottnad, på ett sätt som ger musiker tillgång till en palett av oändligt många nyanser, säger Tobias
Tobias har förfinat sin yrkesskicklighet i tre olika länder och genom att lära sig grunderna av tre olika lärare. Vilket har gett honom möjlighet att lära sig olika metoder inom gitarrbyggandet, men också att utforska sig fram till vad han trivs bäst med.
– Jag bygger enligt spansk tradition. Det innebär att halsen först limmas på locket, sedan sargen och slutligen sluter bakstycket igen lådan. Jag jobbar med solida lock, hudlim och ytbehandlar med schellack. Jag gillar den gamla skolan, säger Tobias
Han beskriver sin skapandeprocess som dynamisk. Tobias har inget ritbord, han bygger fram gitarrer, stycke för stycke, steg för steg. I verkstaden har han samlat på sig goda förutsättningar för att lyckas, i centrum av skapandet står en hyvelbänk från Sjöbergs.
– Hyvelbänken är så tung och stabil att den nästan jordar en som människa. Och jag kan faktiskt inte tänka mig en verkstad utan hyvelbänk, det är på samma nivå som att bygga gitarrer utan handverktyg. Jag har nyligen uppdaterat min hyvelbänk till en Elite 1500 med clamping platform, vilket jag nu märker att jag borde gjort för 20 år sedan. Men bättre sent än aldrig, avslutar Tobias
Tobias Berg är idag också ambassadör för Sjöbergs och han ser ljust på framtiden. Inom kort ska han fira tillverkningen av sin 150:e gitarr, och ännu en milstolpe bockas av längs den musikaliska yrkesvägen han valt att vandra på. Vägen kunde varit en annan om han lyssnat och litat på den tondövsstämplande musikläraren. Tur är väl för alla, att Tobias i stället lyssnade på sig själv och sitt hjärta.